To chlap musí aspoň jednou zažít naživo: Úžasný svět Top Fuel dragsterů
Pamatuju si to jako dneska, když jsem poprvé „potkal“ Top Fuel na závodech v Mantorp parku ve Švédsku. Stavíme si stan a najednou se pod námi začne klepat země. Jdu rychle k závodní dráze a on Top Fuel zahříval pneumatiky před startem. Do té doby jsem to viděl jen v televizi a vůbec by mě nenapadlo, jak taková síla dokáže na člověka působit naživo.
Top Fuel dragstery představují vrchol závodní techniky v oblasti drag racingu – závodů na čtvrt míle, které se těší obrovské popularitě po celém světě, zejména v USA a Austrálii. Jezdí se v různých kategoriích: V zásadě auto, motorky a „nesmysly“ (těm se budu věnovat někdy jindy). Jak u aut, tak motorek je vrcholem třída Top Fuel – v zásadě zde nejsou svázáni inženýři při vývoji téměř žádnými pravidly a drag racing je jediný sport, který do dnes nemá ani žádné hlukové limity. Je to prostě čistý extrém. Nutno říct, že v ČR se dlouho jezdily motocyklové dragstery, ale covid jim zasadil poslední ránu, takže u nás závody neuvidíte, byť někteří jezdci se zúčastňují i nadále závodů v zahraničí.
Ale vraťme se k autům.
Top Fuel dragstery jsou poháněny obrovskými motory HEMI o objemu 500 kubických palců (cca 8,2 litru), které díky použití speciálního paliva nitrometanu vyvíjejí více než 10 000 koní (7 457 kW) výkonu. Díky této síle dokážou Top Fuel dragstery zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 0,8 sekundy a dosáhnout rychlosti přes 500 km/h během několika sekund. Extrémní je samozřejmě také spotřeba – při plném plynu spotřebují 4,5-5,7 litrů nitrometanu za sekundu, což je stejně jako plně naložený Boeing 747 (ten má však o 25 % menší výkon).
Některé zajímavosti:
- Běžný motor Dodge Hemi V8 nedokáže vyrobit dostatek výkonu na to, aby poháněl kompresor dragsteru.
- Díky 85 m³/min vzduchu vtlačeného kompresorem začíná směs paliva mít před zapálením téměř pevnou formu.
- Při stochiometrickém poměru 1,7:1 vzduchu a paliva pro nitromethan dosahuje teplota plamene 3 905 °C.
- Nitromethan hoří žlutě. Spektakulární bílý plamen viděný nad výfuky v noci je syrový hořící vodík, oddělený od atmosférické vodní páry vysokou teplotou výfukových plynů.
- Dvojité magnety dodávají 44 amperů na každou svíčku. Toto je výkon obloukového svářeče v každém válci.
- Elektrody zapalovacích svíček jsou během jednoho průjezdu zcela spotřebovány. Po uplynutí poloviny trati běží motor díky kompresi a žhavému záření výfukových ventilů při teplotě 760 °C. Motor lze vypnout pouze přerušením toku paliva.
- Pokud jiskra dočasně selže na začátku jízdy, nevyhořelý nitrometan se hromadí v postižených válci a následně exploduje s dostatečnou silou, aby roztrhla hlavy válců na kusy nebo rozpůlila blok motoru.
- Aby mohly dragstery překročit rychlost 500 km/h za 4,5 sekundy, musí zrychlovat v průměru přes 4G. Aby dosáhly rychlosti 330 km/h ještě před polovinou dráhy, tak se při startu blíží zrychlení 8G.
- Motory Top Fuel udělají přibližně 540 otáček od startu do cíle.
- Včetně vyhoření musí motor přežít jen 900 otáček pod zátěží.
- Maximální otáčky jsou ve skutečnosti poměrně vysoké, a to 9500 otáček za minutu.
Všechno je samozřejmě technicky vyhnáno do naprostých extrémů. Třeba zadní pneumatiky, které přenášejí ten šílený točivý moment na dráhu. Jsou to 36 palců vysoké, 17,5 palce široké Goodyear. Každá váží 22 kilo a stojí kolem 900 dolarů (vydrží max. 8 jízd).
Foukají se na 6 – 10 psi a kroutí se až do podoby jak můžete vidět níže na fotografii. Výsledek je ten, že každá pneu rozšíří při startu svou kontaktní plochu téměř na 2 listy A4 vedle sebe. S přibývající rychlostí se pak nafoukne až na průměr 38 palců a současně prodlouží a zúží kontaktní plochu, což pro vyšší rychlosti a efektivně snižuje valivý odpor.
Často bývá uváděn příklad, který má trochu pomoct představě o tom, co vlastně znamenají ta šílená čísla o výkonu a rychlosti:
Představte si, že řídíte luxusní Porsche 911 Turbo S za zhruba 4 000 000 Kč. 1,6 km před vámi je Top Fuel dragster připravený k startu na čtvrt míle dlouhé dráze. Máte výhodu letmého startu. Šlápnete na plyn, řadíte rychlosti a projíždíte startovní čarou rychlostí 322 km/h právě ve chvíli, kdy dragster startuje.
Dragster se rozjíždí a pronásleduje vás. Stále držíte nohu na plynu, ale slyšíte neuvěřitelně brutální zvuk, který proniká vašimi bubínky, a během 3 sekund vás dragster dojede a předjede. Dostane se do cíle dříve než vy, čtvrt míle (402,3 metru) dále od místa, kde jste ho právě předjeli. Přemýšlejte o tom – dragster vám ze startu poskytl náskok 322 km/h a nejenže vás dojel, ale téměř vás smetl z cesty, když vás předjel během pouhých 402,3 metru dlouhého závodu!
Psycho.
V květnu 2010 jsem byl u evropského rekordu Urse Erbachera, kterému v cíli změřili rychlost 506.734 km/h a byla to teda střelba. FIA uvádí aktuální Evropské rekordy:
- Nejrychlejší čas: 3,782 sec. (Ida Zetterström v Santa Pod, květen2022)
- Nejvyšší rychlost v cíli: 513,31 km/h (Jndia Erbacher v Tierp Arena, srpen 2019)
V americkém NHRA jsou ještě o něco rychlejší
- Nejrychlejší čas: 3,641 sec. (Brittany Force v St Louis, Missouri, 2022)
- Nejrvyšší rychlost v cíli: 545,47 km/h (Brittany Force v Pomona – Kalifornia, listopad 2022)
Rád bych přítomné čtenáře upozornil, že Brittany Force je navíc krásná ženská! A podívejte se, jak jí to jelo při rekordním finále:
Top Fuel dragstery představují vrchol závodní techniky. Jejich výkony jsou na hraně technických možností a dávají nahlédnout do budoucnosti automobilového sportu. Pro českého dospělého chlapa, který miluje rychlost, sílu a adrenalin, je svět Top Fuel dragsterů neuvěřitelně vzrušujícím a inspirujícím místem. A kam se tedy vypravit?
Doporučuji dvě nejlepší tratě v Evropě: Santa Pod Raceway a švédskou Tierp Arenu). Pokud chcete něco na dojezd autem, zkuste NITROLYMPX GAMES na německém Hockenheimringu.